sparrow_hawk_ua: sparrow-hawk (Default)
[personal profile] sparrow_hawk_ua

Під катом – мої теологічні міркування.

 „Тебя звали Белая, Иштар, Эостере, а потом еще Истер. Но сколько сегодня знает, кто ты? Хм? Простите, мисс? – обратился он к официантке.
– Вам еще эспрессо?
– Нет, милая. Я просто думал, может быть, вы сможете разрешить наш небольшой спор. Вот мы тут с другом разошлись во мнениях, что, собственно, значит слово «Истер»? Вы, случайно, не знаете?
Девушка уставилась на Среду так, словно изо рта у него полезли вдруг зеленые жабы.
– Не знаю я ничего о рождественских штучках. Я язычница.
А женщина за стойкой добавила:
– Кажется, это еврейское слово, что то вроде «Христос воскрес».
– Правда? – переспросил Среда.
– Ну да, – повторила барменша. – Истер. Ну, как солнце восходит на востоке.
– Возносящийся сын. Разумеется. Самое логичное предположение.
Барменша с улыбкой вернулась к своей кофемолке. Среда поглядел на официантку.
– Думаю, если вы не против, я все же закажу еще один эспрессо. Да, кстати, как язычница вы кому поклоняетесь?
– Поклоняюсь?
– Вот именно. Думаю, у вас тут, наверное, обширный выбор. Так кому вы воздвигли домашний алтарь? Кому вы кладете поклоны? Кому вы молитесь на рассвете и на закате?
Официантка несколько раз беззвучно открыла и закрыла рот, прежде чем смогла наконец заговорить:
– Жизнетворному женскому началу. Сами знаете.
– Ну надо же. А это ваше женское начало, имя у него есть?
– Она богиня внутри каждого из нас, – вспыхнула девушка с кольцом в брови. – Имя ей не нужно.
– Ага, – протянул, осклабившись, Среда, – так в ее честь вы устраиваете бурные вакханалии? Пьете кровавое вино под полной луной, а в серебряных подсвечниках у вас горят алые свечи? Вы ступаете нагими в морскую пену, а волны лижут ваши ноги, ласкают ваши бедра языками тысячи леопардов?
– Вы надо мной смеетесь, – сказала девушка. – Ничего подобного мы не делаем. – Она глубоко вздохнула, Тень заподозрил, что она считает про себя до десяти. – Еще кому нибудь кофе? Еще один мокко, мэм? – Улыбка у нее была точно такой же, какой она их приветствовала при входе.
Все покачали головами, и девушка повернулась к другому посетителю.
– Вот вам, – сказал Среда, – одна из тех, «у кого нет веры и кто отказывается веселиться». Честертон это сказал, не я. Тоже мне язычница. Итак, может, нам выйти на улицу, дорогая Белая, и повторить все снова? Зачем тебе прятаться под именем Белой? Давай попробуем выяснить, кто из прохожих знает, что их пасхальные каникулы самым тесным образом связаны с Эостере Рассветной? Давай посмотрим… ага. Мы спросим сто человек. За каждого, кто знает правду, можешь отрезать мне палец на руке, а когда их не хватит, палец на ноге; за каждые двадцать, кто не знает, ты проведешь со мной ночь в моей постели. И ведь преимущество на твоей стороне: в конце концов, мы ведь в Сан Франциско. На этих крутых улицах водятся „язычники”, атеисты, „колдуны” и „ведьмы” всех мастей”

Нил Гейман „Американские боги”

Я зробив цей уривок своєрідним епіграфом до свого нарису, бо він якнайкраще ілюструє мою думку. Це російський переклад. Єдине, що я змінив – це замість слова „Пасха” (до речі, українці так і не сприйняли цей термін, лишившись з старим добрим язичницьким Великоднем) поставив „Істер” – ‘Easter’ – бо саме це мав на увазі герой книги, питаючи людей про слово, бо „Істер” – це одне з імен давньої богині Весни, Плодючості та Кохання, під свято якої і підлаштувалась християнська церква – в Британії юдейський термін «пейсах» також не прижився... і ще – взяв у лапки язичників, чаклунів та відьом у тексті – бо душа так просить :0)

1) „вилущити” з національних „нашарувань” – це вбити дух язичництва. Не буває „всесвітнього екуменічного язичництва”. „Язичницькій” англійською можна передати декількома словами, серед них й ethnic, що також значить „народний”, „етнічний”. Є вуду, що базується на віруваннях африканського народу йоруба, є ісландське Асатру, що спирається на скандинавську міфологічну традицію, є японське сінто, є слов’янське язичництво. Так, через нашу специфіку народна віра сховалася під машкарою християнства, так само як і вуду... сформувався феномен двовір’я. Але суть лишилася язичницька – це з жалем визнають самі християнські богослови, навіть вже у 20 ст. Відновлення чисто слов’янської традиції я б порівняв із обережним вийманням археологом артефакту із шару ґрунту – його треба не виколупувати мотикою, а ледь-ледь обмахувати спеціальною щіточкою. Добре, що у нас є ґрунтовні наукові розробки, що базуються на фольклорних розвідках – по ним можна відновлювати язичницьку картину світу без вторинних християнських нашарувань.

2) сучасна урбаністична культура стала геть бездушною, вона втратила з Природою зв'язок. Ще не так давно міщани виконували ті ж самі ритуали та дотримувались тих самих звичаїв, що були й в селі. Такий розрив ні до чого доброго не веде. Людина може сказати, що ставить себе за межі Природи, бо вона живе у місті, у «техносфері» - створеному людиною світі – але то буде помилкою. Ми всі – часточки Природи, навіть якщо хочеться щоб було навпаки. Навесні, наприклад, починається бурхливий статевий потяг у всього живого, включно з гомо сапіенсом, байдуже де він мешкає – в маленькому хуторі чи мегаполісі. Звичайно, прожиття в нездоровій, неприродній атмосфері може притупити це відчуття єдності – але повністю воно ніколи не зникає. І так у всі пори року.

3) я з дитинства занурився у світ справжньої традиції, справжнього язичництва, де люди жили по-язичницькі, навіть якщо не усвідомлювали цього і взагалі не знали такого слова. Так, старі боги заховалися під маски святих та богородиць, але вони нікуди не пішли. Коли я виріс, я почав вивчати язичництво, читати книжки, знаходити наукові розвідки. Зрештою, я наштовхнувся на інформацію щодо віккіанства. А якщо брати ширше – всього руху «ньюейдж». Вони люблять називати «язичниками» - дивись епіграф. Але я не бачу там живої віри, не бачу там життєвого язичництва. Я бачу людей, в основному «мідл клас» - достатньо освічені і достатньо забезпечені, які «бавляться у язичництво», іншого слова не підберу. Якось я бачив розіграну сцену з ролевухи – там декілька хлопців та дівчат були «магами» та «відьмами». Вони проголошували різні звучні закляття до богів та «хранителів стихій» із звучними іменами, носили різні «чаклунські» фєнєчкі… було дуже ефектно. Але вони такі ж язичники, як хлопець, що представляв тоді монаха – домініканець. Вихідні скінчаться, вони засунуть свій реквізит у шафу та стануть знову студентами та менеджерами. Ось приблизно це я відчуваю, спостерігаючи віккіанство та подібні йому течії. Я ще можу зрозуміти, що робить цей рух у Лос-Анджелесі, скажімо – країна людей з видраними коріннями, в них немає на що спертися – ось і вигадують собі еклектику із індоєвропейських міфів. Недивно, що людину яка осягнула спочатку «герметичну магію» так вразив дух живого, пульсуючого фонтаном справжнього язичництва – вуду (чит. «Вуду у мегаполісі»)  Але у нас? Навіщо? Коли жива багатюща народна традиція. Коли можна побачити справжніх відьом по селах, і повчитися дечого у цих бабусь, якщо у довіру увійти зможеш… деякі мені кажуть, що їх лякає «етнографічність» - але це і є серце язичництва. В кожного «язика», народу – свої традиції, кожен дивиться на світ через призму своїх вірувань, що ідеально підходять під його місце розташування на Землі. Тут ми упритул підішли до питання богів. Ось як це відчуває моє єство – я просто скажу і все: Мати й Батько, що породили весь Світ, породили й всіх богинь й богів. І кожен бог – це Сила. І кожен, одночасно, особистість. І їх неможна вважати «проявами аспектів чоловічої енергії». Так само як богинь – лише «різними  проявами жіночої». Не треба нічого вигадувати. Зайве мудрагельство – то фальш. Треба озирнутися довкола – весь світ нам показує, як це. Всі ми – продовження наших батьків. У нас їхня зовнішність, чесноти та вади, характери… все це так чи інакше передається кров’ю. це знали наші найдавніші пращури задовго до виникнення розумного слівця «генетика». Але ми – то не наші батьки. Ми – це «ми», особистості. Щодо імен та образів богів та богинь у різних народів. Ось людину в Україні звуть «Ілля» – а в Америці до нього звертаються «Елайджа». Для того хто не знає – наче два різних не схожих імені. Дві різних людини? Ні, одна. На Алясці наш Ілля одягне хутро, на Багамах – буде мандрувати в одних шортах. Так і боги – різні народи у різних куточках нашого світу бачать їх по різному. І це природно. Але під різноманітними машкарами, Велес і Одін, наприклад, є один й той же ж бог. І вибрати під яким іменем йому вклонитися можна самому, за своїм уподобанням – але звичайно, що для шведа буде природніше одне, а для мене, українця, інше. Ось  і все.

4) "енергії", "егрегори", "астральні проекції", "плани тонкого буття" - я часто чув подібні слова від різних людей.
І в мене таке враження, наче я читаю підручник фізики. ми всі розумні ;0) але не треба пускати раціо туди, де йому не місце. Я не відчуваю у цих словах віри. Не відчуваю язичництва. Колись я вийшов на одну бабулю, і та мені дещо показала. Я почав сипати словесами, що дізнався з книжок – вона мені просто дала стусана (і добрячого, стара відьма – бо то була дійсно відьма, не «відьма») і сказала: думаєш про складне – говори просто. Ось такий український коан. І все в цьому. Щоб зрозуміти чари, щоб зрозуміти язичництво – треба знов стати дитиною. Дитиною, яка бачить що у цьому світі є те, чого «дорослі» не помічають. І яка не боїться цього, а навпаки – захоплюється. Грає з цим. Стає цим сама.

Date: 2006-09-06 05:51 am (UTC)
From: [identity profile] kryviec.livejournal.com
Дарэчы, маё знаёмства з дзейнасцю бальшыні украінскіх і расійскіх неапаганцаў не дужа суцяшальнае. Мне яны здаюцца гэткімі псеўданароднымі "пятрушкамі". Узорам тут асабіста для мяне застаюцца літоўцы - ROMUVA, прынамсі, яны сапраўды арыентуюцца на традыцыйную этнічную спадчыну.

Date: 2006-09-06 08:15 am (UTC)
From: [identity profile] sparrow-hawk.livejournal.com
"сапраўды арыентуюцца на традыцыйную этнічную спадчыну" - саме так і треба чинити

Date: 2006-09-06 08:21 am (UTC)
From: [identity profile] sparrow-hawk.livejournal.com
я б дуже хтів побувати у Литві, познайомитися з тамтешніми язичниками, вивчити мову та традиції.

Date: 2006-09-06 08:28 am (UTC)
From: [identity profile] boghdan.livejournal.com
Не забудь повідомити мені, якщо збересся. Може і я під'їду. Мені там з Риги не дуже далеко.. =)

Date: 2006-09-06 08:32 am (UTC)
From: [identity profile] sparrow-hawk.livejournal.com
гаразд :0)

Date: 2006-09-06 06:02 am (UTC)
From: [identity profile] beanshee.livejournal.com
Дякую, дуже цікавий пост - маю ще трохи інфи до роздумів... :)

Date: 2006-11-24 12:32 pm (UTC)
From: [identity profile] koloperuna.livejournal.com
извините за оффтоп
не страшно ли вам носить такой юзерник?
ведь банши это не такие уж жизнерадостные создания )))
говорят, что носителей этого ника ник преследует по жизни...

Date: 2006-11-24 12:44 pm (UTC)
From: [identity profile] beanshee.livejournal.com
а що у моєму ніку страшного? :)
він зо мною уже скоро 15 років як - "політ нормальний"
(і чому Ви упевнені, що баньші нежиттєрадісні?)

Date: 2006-11-24 01:11 pm (UTC)
From: [identity profile] sparrow-hawk.livejournal.com
певно він має на увазі, що в кельтській міфології ці істоти віщують смерть %)

Date: 2006-11-24 01:24 pm (UTC)
From: [identity profile] beanshee.livejournal.com
:)
я теж "у курсє".
але не "усю ж дорогу". у шотландців, наприклад, баньші виступають як охоронниці клану (і то - не всякого!).
у деяких варіантах "баньші" просто "мешканка пагорбів", у деяких - уособлення триєдиної

Date: 2006-11-24 01:27 pm (UTC)
From: [identity profile] sparrow-hawk.livejournal.com
ну, він певно знає тільки найрозповсюджене значення %)

Date: 2006-11-24 01:33 pm (UTC)
From: [identity profile] beanshee.livejournal.com
... і те - з комп.ігрульок...
умгу-умгу
:)

Date: 2006-11-24 01:38 pm (UTC)
From: [identity profile] beanshee.livejournal.com
до речі, "приклеївся" мені нік справді через найпоширеніше - у нашому гуртожитку попросити мене заспівати міг лише самогубець :)))

Date: 2006-09-06 07:58 am (UTC)
From: [identity profile] odvis.livejournal.com
дякую й з більшістю погоджуюсь.

Date: 2006-09-06 08:04 am (UTC)
From: [identity profile] katrulyska.livejournal.com
Чув домовика у хаті?

Date: 2006-09-06 08:17 am (UTC)
From: [identity profile] sparrow-hawk.livejournal.com
навіть бачив, у дитинстві :)

а ще водяника малого ставка - у вигляді величезної жаби десь як овчарка розміром... дивися на мене. аж дрижаки пробивають досі %) хоча він був не злий, просто дивився

Date: 2006-09-06 08:23 am (UTC)
From: [identity profile] markitka.livejournal.com
прикольно

Date: 2006-09-06 08:22 am (UTC)
From: [identity profile] markitka.livejournal.com
дуже цікаво, дякую

Date: 2006-09-06 08:32 am (UTC)
From: [identity profile] boghdan.livejournal.com
Цікаво розвинув тему.
Доречі, чув версію, за якою слов'яни в дохристиянські часи язичниками називали иншовірців, а не себе..

Date: 2006-09-06 09:32 am (UTC)
From: [identity profile] sparrow-hawk.livejournal.com
ну, звичайно :0) себе вони називали просто - руси. і ніякої особливої дефініції під свої вірування не підберали. рідні боги - і все тут. а всіх інших, що говорили на незрозумілих "язиках" - язичниками. але у сучасності, коли народи тісно спілкуютться між собою, язичниками можна називати всіх, хто підтримує етнічні вірування своїх племен, я гадаю

Date: 2006-09-06 02:52 pm (UTC)
From: [identity profile] droid-c2h5oh.livejournal.com
цікаво написав, прочитав із задоволенням.
слухай, а Білобог, Чорнобог - чи справді такі божества були, чи це ньюейджерські вигадки? у Рибакова про таких не згадується, здається, вони тільки у Велесовій книзі є.

Date: 2006-09-06 04:01 pm (UTC)
From: [identity profile] sparrow-hawk.livejournal.com
я особисто думаю, що це радше щось на зразок титула. в залежності від обставин різні сили можуть бути і "злими" і "добрими" з людської точки зору. тобто, се - не константа

Date: 2006-09-06 04:02 pm (UTC)
From: [identity profile] sparrow-hawk.livejournal.com
щодо велесової книги - тут в мене великі сумніви в її ідентичності. гадаю, людина яка її писала вболівала душею за справу - але достовірніше книга від цього не стала. але як прояв потягу до язичництва з боку людей - це яскрава ілюстрація

Date: 2006-09-06 05:24 pm (UTC)
From: [identity profile] droid-c2h5oh.livejournal.com
дякую. тобто недарма в мене сумніви виникли. Велесова книга мені теж показалася підозрілою - оці легендарні предки щось забагато швендяють - то на Апеніни, то в Індію. тобто дуже багато місця в книзі займає самий опис міграцій, що взагалі не притаманно давній літературі (за виключенням єврейської).

Date: 2009-03-29 04:20 pm (UTC)
From: [identity profile] stefan-blog.livejournal.com
ну євреї про себе теж люблять ізторію придумувати ;)

Date: 2009-03-29 04:42 pm (UTC)
From: [identity profile] droid-c2h5oh.livejournal.com
егеж, розпіарили себе ще в давньому завіті, взявши фінікійські та єгипетські "движки" за основу.

Date: 2009-03-29 04:42 pm (UTC)
From: [identity profile] stefan-blog.livejournal.com
та там шумерська основа - код! )

Date: 2009-03-29 04:58 pm (UTC)
From: [identity profile] droid-c2h5oh.livejournal.com
і шумерська, аякже. є прямі цитати з гільгамеша навіть: "А промовляв у серці своєму: піднімусь на небо, вище за зірок Божих вознесу престол свій і сяду на горі в сонмі богів край півночі, зійду на висоти захмарні" і т.д.

Date: 2009-03-29 04:59 pm (UTC)
From: [identity profile] stefan-blog.livejournal.com
ТА навіть у Гільгамеша все перекручено ) Патріарх довбаний, недосягший безсмертя - на Астарту наїхав! ) (ну це так піарилось...)

Date: 2009-03-29 04:19 pm (UTC)
From: [identity profile] stefan-blog.livejournal.com
згоден.

Date: 2006-09-06 07:08 pm (UTC)
From: [identity profile] the-rhubarbs.livejournal.com
А я давно замислювалась над тим чому слово "поганці"(pagans)асоціюється з язичниками...

Date: 2006-09-06 07:37 pm (UTC)
From: [identity profile] sparrow-hawk.livejournal.com
я цього слова не вживаю, саме через те, що воно погано звучить для слов'янського вуха + воно іншомовне

pagan - це ще з латини. і значить, всього навсього, "сільський". бо селяни, як найбільш здорова консервативна складова суспільства, лишились вірними старим богам та звичаям після навали християнізації. і церква так і не змогла з цим нічого зробити

а взагалі, я вже про це багато писав. ось, наприклад

http://community.livejournal.com/ridna_vira/2329.html

Date: 2006-11-24 12:28 pm (UTC)
From: [identity profile] koloperuna.livejournal.com
„вилущити” з національних „нашарувань” – це вбити дух язичництва. Не буває „всесвітнього екуменічного язичництва”.
ну ессно не может быть! ))) это было бы бредом! вообще не стоит сравнивать язычество и авраамические религии в одной плоскости! они лежат в разных плоскостях... ведь христианство и ислам религии глобалистического толка (вот истоки глобализации!). не даром религии авраамического толка так ненавидят язычество!
язычество - не религия в том смысле в коем мы понимаем исходя из примера авраамических религий, а это НАЦИОНАЛЬНЫЙ взгляд на мироустройство, это душа той или иной расы, нации, этноса и именно ити взгляды, эти души призваны убить созданные иудаизмом вирусы как христианство и ислам - глобалихировать народы земли в одну серую массу, но как видим этого не вышло - христианство и ислам превратились в схизмы языческих верований народов которые они инфицировали - национальный организм не умер от яда а впитал в себя, хоть и стал слабее...
так вот "православие" это схизма истинного православия, только организм как бы болен, ослаблен - декорация как бы национальная а стержень идеологии чужеродный, иудейский... но я думаю долго болезнь организм носить не может - он или умрет или сбросит этот "стержень"
From: [identity profile] stefan-blog.livejournal.com


Ты знаешь, вообще-то римский, герменевтический...

по названию тех спецслужб, которые работали над созданием новой (тоталитарной) религии, годной для порабощения мира, из того Учения, которое стремительно начало распространяться в I в. н.э., ОБЪЕДИНЯЯ в себе лучшие религиозные, философские воззрения и Знания Востока, Индии, Египта, равноправия, почтения Женственного, и подкрепляясь энергетической волной, связанной с приходом в мир неких Сущностей.

самое прискорбное, что в спину бьют свои-же, чтоб потом занять их место

"Звёздные войны-3"

Date: 2007-10-15 08:00 am (UTC)
From: [identity profile] itial.livejournal.com
ППКС просто

примечания, коментарии

Date: 2009-03-29 04:19 pm (UTC)
From: [identity profile] stefan-blog.livejournal.com
http://sparrow-hawk.livejournal.com/230661.html?thread=12993541#t12993541

* ну да. А раньше они работали над религией, названной "Восточный и Юго-Западный митраизм" (на истином Ближнем Востоке, откуда Знание пошло, от такой "религии" плевались), и сами же его закинули, когда стало неактуально ;)

/*(из-за чего "языческие" храмы, ставшие на то время уже государственными - инструментом власти и кормушки, стали быстро сами по себе пустеть - люди заинтересовались смыслом жизни...)

*/ как случилось с некоторыми апостолами и "последователями", которые святыми не были и на "сторону Добра" (идиоматическое выражение), тогдашнего нравоучения не переходили, разве что - в к4ачестве внедрёных агентов, с хорошими образовательными и служебными качествами.

* ну ты фильм смотрел, может оценить что творилось в первохристиянстве ;)

April 2025

S M T W T F S
  12345
6789101112
13141516171819
20 212223242526
27282930   

Most Popular Tags

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Jun. 16th, 2025 08:23 am
Powered by Dreamwidth Studios